StUdeNt S.E.P.I

mohfirdaus.blogspot.com

Barat VS Tempatan : Mantapkan Ekonomi Islam!


Assalamualaikum kalian sahabat...

hati ini merasakan amat berat untuk menukil apa yang terbuku di benak. Namun sebagai seorang penulis, terpaksa dikerah segala tenaga, minda dan ketabahan untuk menulis.

Pelik dan aneh dunia ketika ini, apabila setiap isu yang dibangkitkan, sudah tentu Islam mendapat tempias keburukan. Kenapa wahai saudaraku seislam? "Menang tanpa kalah" menurut saya merupakan moto mereka yang mensabotaj atau memporak-perandakan Islam. seperti yang telah saya katakan sebelum ini, mereka sedaya mungkin ingin memurtadkan umat-umat Islam.

Mungkin juga antara faktor menakluk dunia tanpa intipati Islam menjadi tujuan. Baiklah, kita boleh melihat apa yang telah terjadi kepada sektor ekonomi di seluruh dunia, ternyata siapa yang berkuasa?

pada teori saya, apabila sesebuah negara mempunyai kekuatan ekonomi, maka negara itu secara purata menjadi berkuasa.

Baiklah, mari kita lihat samada teori saya betul atau salah. terpulang kepada anda untuk menilai.

1- Ekonomi akan bisa membeli segala macam benda yang diingini. tidak kira samada benda yang baik atau tidak.

2- Negara maju boleh kita klasifikasikan sebagai negara yang mantap dari segi struktur ekonomi .Negara-negara miskin atau mundur mampu keluar dari kepompong kemiskinan dengan bantuan negara-negara maju seperti mana yang telah diperkatakan oleh tokoh ekonomi barat ( نيركسه ). Jika mereka enggan membantu, jadi negara-negara miskin menjadi semakin miskin.

Jadi, oleh sebab itu, mana-mana produk keluaran barat seperti KFC, Starbuck, Pepsi, Coca-cola dan sebagainya banyak dihantar ke negara-negara Islam khususnya. Ketara bagi kita melihat ini tidak menjejaskan apa-apa simulasi terhadap negara Islam, sedangkan ia merupakan strategi untuk memajukan negara mereka dengan begitu pantas dan mudah. Berani saya mengatakan bahawa ramai masyarakat Islam lebih menggemari produk luar daripada tempatan. bukan maksud dihati untuk meletakkan tidak boleh menyentuk produk-produk luar, tetapi memadai dan tidak terlampau taksub ke atasnya.

tidak cukup sekadar saya berceloteh panjang tanpa sebarang cadangan. Baiklah apa yang baik kita ambil, dan apa yang tidak kita hindar bersama. Cadangan saya khusus buat sekalian umat Islam yang mana sejak kebelakangan ini nampak tahap kemajuan:

1- Membina pengganti produk-produk barat terutama dalam sektor pemakanan. contohnya membina kedai pengganti KFC dan sebagainya. boleh saya katakan bahawa jika menyokong produk tempatan maka aliran wang tidak mudah mengalir keluar dari negara.

2- Mengikut tuntutan Islam yang telah diajar oleh Baginda Muhammad S.A.W. seperti membayar zakat, agihan zakat secara adil dan saksama, berniaga dan sebagainya.

saya bukanlah arif untuk mengkategorikan pelbagai cadangan. Namun saya ingin bersama-sama kita bukakan minda untuk memikir hal ehwal ummah islamiyyah. Tangan di atas lebih baik daripada tangan dibawah. jika semua ingin menjadi tangan di atas, maka kurang atau tiadalah manusia bergelar miskin. Mudah-mudahan kita tergolong dalam kumpun yang diatas. AMIIIN.

Paling penting kita sebagai umat Islam perlu tahu bahawa segala yang akan berlaku telah ditetapkan oleh Tuhan Pencipta yang Maha-Esa....Insyaallah. Semoga Allah permudahkan segala urusan kita di dunia.

Akhu fil Islam, wassalamualaikum warahmatullahi ta'ala wabarakatuh.....

0 comments:

Post a Comment