StUdeNt S.E.P.I

mohfirdaus.blogspot.com

Pencari Jalan-Mu




Dalam Era Modenisasi, kita tidak terlepas daripada tanggungjawab sebagai Khalifah di bumi Allah ini. Fasa demi fasa kita meniti perubahan drastika yang pantas. kalau dulunya kita lihat dunia tiada kereta berenjin turbo. Nah! sekarang kita dapat lihat berbagai jenis kereta menyusur di jalan raya. tapi diam tak diam, siapa yang menguasainya? Adakah individu Muslim? sama sekali bukan.

Kita perlu akui bahawa segala yang ada di seluruh alam ini hanyalah milik Allah SWT sahaja. Kalau kita mengatakan hebat mana sekalipun pembikin kereta turbo itu, semuanya datang daripada Allah SWT. Dia yang menciptakan kita dengan penuh hikmah.

Sepanjang kita meniti menuju alam yang kekal, apa thariq (jalan) kita sebagai individu Muslim di Era masa kini?

Antaranya:-

1) Ikhlas melakukan perintah Allah SWT.
2) Luruskan niat ke arah kebaikan.
3) Amar Ma'ruf dan Nahi Munkar.
4) Menjaga Iman supaya tidak dibolosi syaitan.
5) Menta'ati kedua ibubapa.

Banyak lagi yang perlu kita perbaiki hari demi hari, saat demi saat, detik demi detik tentang diri bergelar khalifah. namun beza kita cuma satu kata takwa. tidak kira rupa, bangsa kerna yang paling mulia di sisi Allah S.W.T adalah ketaqwaan kepada-Nya.

Ayuh ita selusuri pengertian Islam dalam memacu diri ke arah hidup sempurna!

"Mentari itu takkan muncul tanpa cahaya, bulan bisa gelap tanpa matahari pancarkan sinarnya, malam takkan terjadi jika siang sombongkan dirinya, segalanya takkan terabdi jika tanpa Izin-Nya."

By: Firdaus Al-Falanjai Yu
mohfi_89@yahoo.com.my

0 comments:

Post a Comment