StUdeNt S.E.P.I

mohfirdaus.blogspot.com

Sketsa 2 : Wanita Muslim Diperlekehkan, Fakta Atau Auta?

gambar hiasan

" Muslim women are beautiful wearing full hijab "

peristiwa ini berlaku tanpa diduga manusia yang kerdil. Namun Allah maha-Kuasa menetapkan segalanya. Pada hari Ahad ketika seorang Sister (Kristen) ingin abdi ke gereja, dia terserempak dengan seorang ustaz atau pendakwah. Lantas dengan semangat yang kuat yang ada pada dia (Sister Kristen) itu lalu bertanya. perbualan mereka berdua seperti di bawah:

SK: helo kamu 'Alim islam bukan?

Pendakwah: Saya masih pelajari segala ilmu yang telah Allah kurniakan.

SK: saya nak tanya boleh?

Pendakwah: boleh, asalkan kamu sudi mendengarkan jawapannya.

SK: saya "open Minded", tidak kisah.

Pendakwah: Apa soalannya?

SK: dalam islam, kenapa wanita tidak diperlakukan dengan adil?

Pendakwah: maksud kamu? saya tidak berapa mengerti.

SK: wanita islam disuruh memakai hijab dan niqab. bukankah itu memperlekehkan mereka?

Pendakwah: saya nak tanya Sister, sudi tak kamu tunjukkan kepada saya berlian, nombor pin, emas, duit yang kamu ada. saya teringin nak mengambilnya.

SK: kamu kan muslim mana boleh mengambil barang orang lain.

Pendakwah: sudi atau tidak?

SK: mana boleh, itukan barang berharga, lagipun sia-sialah duit saya klu bagi nombor pin saya.

Pendakwah: jadi, kamu merasakan bahawa anggota tubuh kamu itu tidak berharga. Tadi kamu mengatakan wanita yang bertudung diperlekehkan, sedangkan mereka sedaya upaya mempertahankan tubuh mereka daripada dilihat jejaka yang tidak baik.

SK: saya kurang faham!

Pendakwah: baik, saya bagi contoh lain. ada dua wanita, (A) seorang mendedah tubuh, (B) seorang menutup seluruh tubuh. saya andaikan (A) yang mendedah tubuh itu seperti tidak mengunci kesemua pintu rumah. manakala (B) yang menutup seluruh tubuh seperti mengunci kesemua pintu rumah dengan rapi. secara jujur mana yang senag dimasuki pencuri?

SK: erm....(A).

Pendakwah: jadi mereka bukan diperlekehkan tetapi diperkasakan keselamatan mereka. lagi satu kamu perlu tahu bahawa di dalam kitab kamu juga terdapat arahan untuk memakai hijab. dalam islam, Allah telah memerintahkan wanita mahupun lelaki untuk berhijab. hijab bukan untuk wanita sahaja malah untuk lelaki juga perlu menjaga tubuh mereka. wallahua'lam....

secara koleftifnya, perdebatan antara pihak bukan islam perlu dengan hikmah untuk berdakwah. tidak boleh berkasar dengan mereka.

sama-samalh kita muhasabah diri untuk meneguhkan pendirian kita dalam nur Islam. tuntas, perkembangkan islam agar semua memahami intipati Islam yang suci ini.

Akhir kalam daripada penulis, Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

By: Firdaus Al-Falanjai Yu
mohfi_89@yahoo.com.my



0 comments:

Post a Comment